Tips för att planera ett roligt mingel på ert bröllop
1. Tårta vid minglet – Perfekt aktivitet där alla har något att göra, ni får i er något gott, den blir fin på bild och får lite mer fokus än sent på kvällen.
2. Spela musik – Antingen live med kanske en trubadur men bara en högtalare med en spellista gör underverk. Slipp pinsamma tystnader och sätt den stämningen ni vill ha direkt!
3. LEKAR & AKTIVITETER – Är ni i en trädgård eller någonstans där det går att spela kubb, spela beerpong, kasta pil, hoppa säck, spela trädgårdsyatzy, twister eller vad som helst.
4. FOTOBÅS – Ha ett fotobås/plats där gästerna kan ta bilder tillsammans och klistra in i en gästbok. Kul är att ha med lite props för att de kan släppa loss lite. Bilderna brukar bli roligare och roligare ju längre in på kvällen de kommer.
5. Berätta om aktiviteter – På tal om aktiviteter, många har fotobås eller kanske en gästbok till gästerna att fylla i. Men det räcker inte bara med att HA dem. De måste BERÄTTAS om också. Be er toastmadame/toastmaster påminna om det, visa hur man ska göra och peppa om det. Och sen påminn igen, för det brukar behövas, haha.
6. Tipspromenad- Detta är alltid en hit! Kan vara frågor om er som par eller något gemensamt intresse ni har.
7. Ståbord – Detta är klockrent för att ni ska få ett lite mer levande mingel. Så fort det finns stolar så blir folk sittandes på samma platser hela tiden. (såklart kan det finnas sittplatser till de som behöver men you get my point)
8. Tal redan under minglet – Är det många talare eller är det någon som ska ha ett roligt spex för brudparet? Varför inte ha det redan under minglet? Bröllopet har ju faktiskt redan börjat och vad passar egentligen bättre än att kicka igång det med en kärleksbomb till brudparet redan som start. Ni kan säga till er tostmadame/toastmaster att ni är helt okej med att de planerar in nåt tal även under minglet, annars vet de inte att det är okej.
9. Fiskedamm – Kanske låter barnsligt men OJ så uppskattat det var med en fiskedamm. Där fiskades upp props att spara till festen senare under kvällen så som roliga hattar, lysande glasögon, glowsticks o.s.v.
10. Congatåg till middagen – Gå congatåg från minglet till middagslokalen. Jag var på ett bröllop där toastmadame när det var dax för gästerna att gå till bords skapade ett congatåg med alla gäster. Hög musik, peppiga människor och ingen kände sig utanför. KLOCKRENT och satte stämningen för middagen perfekt.
11. Håll tiden till ca en timme – Jag har upplevt att ungefär en timme mingel är lagom om ni har aktiviteter och lite ät och drickbart. Inte mycket längre då det är bättre att ”avsluta på topp” än att folk ska börja fundera på ”om det inte är middag snart”
12. Foodtruck med glass – Okej det här har inte hänt än på mina bröllop men jag har sett det på bild och tänkt, DET HÄR ÄR PERFEKT! Fatta att få gå och äta glass med sina bästa vänner och sin familj? Underbart!
13. Sätt stämningen – Be er toastmadame/toastmaster SÄGA till gästerna att det är okej att jubla, applådera, tjoa och skratta högt redan från start. Ingen gäst vill trampa brudparet på tårna och då är det lättare att ”vara lågmäld”. Men om någon säger ”THIS IS WHAT THEY WANT” så blir det så.
Men egentligen det viktigaste av allt, gör det som NI vill göra. Vill ni ens ha mingel? Vill ni ha mingel hela bröllop? Det finns INGA måsten eller bestämmelser. Gör det ni vill göra och var inte rädda för att testa något nytt.