Vad ni kan skriva i er bröllopsinbjudan
I know, the struggle is real med vad som ska skrivas i inbjudan och inte och för att vara helt ärlig, det finns inga rätt och fel. Det är upp till er vad ni vill få med eller inte och det viktigaste är att ni får med tid och plats, så att era gäster kan dyka upp. Men jag har samlat ihop de vanligaste sakerna som mina brudpar har skrivit i sina inbjudningar och lite tips och tricks.
Tid och plats
Så första grejen som kan vara en fördel att vara med är när er vigsel börjar och vart någonstans den är. Även vart eventuell fest är och när den börjar, så att era gäster helt enkelt kan komma dit. Ni skulle kunna skriva: “Vi bjuder in till bröllop lördag 6 juni 2019 och hoppas att ni kan vara med och fira tillsammans med oss. Vigsel börjar kl 15.00 i Marstrands Kyrka och sedan sker middag på Marstrands Havshotell från kl 17.00.”
Middag eller bara fika?
Ska ni bjuda gästerna på middag eller endast en fika? Det är bra för gästerna att veta om de ska komma hungriga eller inte och vad de kan förvänta sig av festen. Som ovan kan detta enkelt lösas genom att skriva just “middag sker sedan…”. Ska ni ha mingelfika eller liknande så kan skriva “mingelfika efter vigseln sker…”
Skriv med tid och plats, såklart, så att gästerna är i tid till när ni säger ja.
Klädkod
Ska ni har någon klädkod på bröllopet så är det bra om denna skrivs med. Och även om ni INTE vill ha någon klädkod så kan ni meddela det genom att skriva tillexempel: Klädkod: valfri klädsel eller sommarfint. De som ska komma på bröllopet vill inte göra någon illa till mods genom att vara varken för uppklädd eller för nedklädd så klädkod är ju riktlinjer för att göra det så enkelt som möjligt för gästerna.
Presenter
Detta är väldigt blandat om man tar med eller inte men om det är något speciellt ni önskar er i bröllopspresent så kan detta skrivas med för att underlätta för de som kommer. Kanske pengar till smekmånad, bidrag till välgörenhet eller tillägg till en serie med porslin? Eller om ni önskar något alls, skriv med det också. Kan även vara bra att få med en kontaktperson som har hand om presenterna, förslagsvis en toastmadame/master.
Sommarfin är ett bra alternativ att skriva som klädkod om ni inte ska ha klädkod, if you get my point.
Barn på bröllopet eller inte?
Om ni ska ha med barn på bröllop är självklart upp till er och som jag sa tidigare, det finns inga rätt och fel, ni gör som ni tycker känns bäst. Men för de par som vill ha bröllopet endast för vuxna är det vanligt att skriva ungefär såhär: “Barn är fantastiska men just denna dagen vill vi fira med de vuxna. Ammande barn är självklart välkomna”.
Anmälan
Det är också bra att skriva med när de senast ska meddela om de kan komma eller inte, hur många från det inbjudna sällskapet som kommer och vem de ska meddela. Kanske har ni en toastmaster/madame som tar emot alla anmälningar? Eller ska de skriva ett sms/mail till er? Formuleringen kan tillexempel se ut såhär: “Meddela om ni kan komma senast 4 april till mail: vårtbröllop@gmail.com. Skriv med eventuell specialkost/allergier”
Vad önskar ni er i bröllopspresent? Skriv med det i inbjudan för att underlätta för gästerna.
Hur får man med allt och får det att se snyggt ut?
Bra fråga! Det kan vara svårt att få med all information på en liten inbjudan och fortfarande få det att se snyggt ut, om ni nu har en fysisk inbjudan. Vissa har löst det genom att ha en extra lapp som skickas med inbjudan där ni kan skriva mer detaljer.
Andra har skapat en hemsida för sitt bröllop som de hänvisar till på inbjudan. Där har de fyllt upp med information och ett formulär för att anmäla sig om man kommer och inte samt eventuella specialkoster/allergier.
Inga rätt eller fel
Och igen, detta är inga rätt eller fel utan bara lite tips från vad jag har hört från par jag fotograferat tidigare. Feel free att göra bröllopet till just ert och ta med de sakerna som är viktga för er och försök tänka ur gästens perspektiv, vad behöver de veta för att undra så lite som möjligt?